Month: Mei 2024

Sukacita dan Hikmah 

Bunga pokok ceri yang harum manis membanjiri Jepun dengan warna merah jambu pucat dan terang yang sungguh cantik pada setiap musim bunga. Pemandangan ini menyenangkan deria penduduk setempat dan pelancong. Sifat bunga yang pendek hayat itu memupuk kesedaran yang sungguh-sungguh dalam kalangan orang Jepun untuk menikmati keindahan dan keharuman sementara bunga itu masih mekar: pengalaman yang amat singkat itu menyerlahkan kepiluannya. Mereka menamakan sikap yang dengan sengaja menikmati keseronokan yang akan berubah dengan cepat ini sebagai “mono-no-aware.” 

Satu-Satunya Suara

Selepas Persidangan Keamanan Paris yang mengakhiri Perang Dunia Pertama, Marsyal Perancis, iaitu Ferdinand Foch berkata dengan sedih, “Ini bukanlah keamanan. Ini cuma perjanjian gencatan senjata selama dua puluh tahun.” Pandangan Foch bercanggah dengan pendapat umum bahawa konflik yang mengerikan itu akan menjadi “peperangan untuk menamatkan semua peperangan.” Dua puluh tahun dan dua bulan kemudian, Perang Dunia Kedua meletus. Betul kata Foch.

Nasihat untuk Ibu

Nasihat untuk Ibu

Nasihat untuk Ibu

Orang Kristian sering diajar untuk mewariskan misi untuk berkongsi Berita Baik kepada generasi-generasi baru kita. Ini bukanlah idea baru tetapi ia ialah kehendak Tuhan sejak zaman Alkitab. Oleh itu, keluarga kita ialah keluarga penginjilan dan setiap kita ialah penginjil, serta ibu membawa peranan dan pengaruh yang penting dalam perkongsian Injil.

“Seterusnya nasihatilah perempuan yang lebih tua…

Meninggalkan Warisan Rohani 

Semasa waktu remaja, saya dan kakak saya tidak memahami keputusan ibu untuk menerima Yesus sebagai Penyelamatnya, tetapi kami tidak dapat menafikan perubahan yang kami lihat dalam dirinya. Dia memiliki lebih banyak damai sejahtera dan sukacita serta mula setia melayani di gereja. Dia begitu lapar untuk mengkaji Alkitab sehingga dia mengikuti dan tamat kursus teologi di seminari. Beberapa tahun selepas keputusan ibu saya, kakak saya menerima Kristus dan mula melayani-Nya. Beberapa tahun sesudah itu, saya juga menaruh kepercayaan kepada Yesus dan mula melayani-Nya. Bertahun-tahun kemudian, ayah saya turut menyertai kami untuk percaya kepada-Nya. Keputusan ibu saya untuk menerima Kristus telah membawa kesan riak yang mengubah hidup anggota keluarga dekat kami mahupun keluarga jauh kami.

Tetap Teguh Dalam Kristus

Apabila Gandalf Si Kelabu berhadapan dengan Saruman Si Putih, jelaslah bahawa Saruman telah menyimpang daripada apa yang sepatutnya dilakukannya, iaitu membantu melindungi Bumi Tengah daripada Sauron, si makhluk yang jahat. Lebih-lebih lagi, Saruman telah bersekongkol dengan Sauron! Dalam adegan ini daripada filem The Fellowship of the Ring, iaitu karya klasik J. R. R. Tolkien, kedua-dua bekas rakan itu kemudiannya melancarkan pertempuran epik antara kuasa baik dan kuasa jahat. Kalaulah Saruman tetap teguh melakukan apa yang diketahuinya betul!